logo

  • Trang chủ
  • Giới thiệu
    • Thư ngỏ
    • Khái quát về Trung tâm
    • Nhân lực Trung tâm
      • Thành viên Trung tâm
      • Cộng tác viên
    • Giới thiệu Khoa Văn hóa học
      • Khái quát về Khoa
      • Nhân lực của Khoa
  • Tin tức
    • Tin nhà (Trung tâm)
    • Tin ngành
    • Tin liên quan
  • Đào tạo - Huấn luyện
    • Các chương trình
    • Tổ chức và Hiệu quả
    • Đào tạo ở Khoa VHH
      • Chương trình đào tạo
      • Kết quả đào tạo
  • Nghiên cứu
    • Lý luận văn hóa học
      • LLVHH: Những vấn đề chung
      • VHH: Phương pháp nghiên cứu
      • VHH: Các trường phái - trào lưu
      • Loại hình và phổ quát văn hóa
      • Các bình diện của văn hóa
      • Văn hóa học so sánh
      • Vũ trụ quan phương Đông
      • Văn hóa và phát triển
      • VHH và các khoa học giáp ranh
    • Văn hóa Việt Nam
      • VHVN: Những vấn đề chung
      • Văn hóa cổ-trung đại ở Viêt Nam
      • Văn hóa các dân tộc thiểu số
      • Văn hóa Nam Bộ
      • Văn hóa nhận thức
      • Văn hóa tổ chức đời sống tập thể
      • Văn hóa tổ chức đời sống cá nhân
      • Văn hóa ứng xử với môi trường tự nhiên
      • Văn hóa ứng xử với môi trường xã hội
    • Văn hóa thế giới
      • VH Phương Đông: Những vấn đề chung
      • VH Phương Tây: Những vấn đề chung
      • Quan hệ văn hóa Đông - Tây
      • Văn hóa Trung Hoa và Đông Bắc Á
      • Văn hóa Đông Nam Á
      • Văn hóa Nam Á và Tây Nam Á
      • Văn hóa châu Âu
      • Văn hóa châu Mỹ
      • Văn hóa châu Phi và châu Úc
    • Văn hóa học ứng dụng
      • VHƯD: Những vấn đề chung
      • VHH nghệ thuật
      • Văn hóa đại chúng
      • Văn hóa giao tiếp
      • Văn hóa du lịch
      • Văn hóa đô thị
      • Văn hóa kinh tế
      • Văn hóa quản trị
      • Văn hóa giáo dục - khoa học
    • Tài liệu phổ cập VHH
      • Văn hóa Việt Nam
      • Văn hóa thế giới
      • VHH ứng dụng
    • Tài liệu tiếng nước ngoài
      • Theory of Culturology
      • Vietnamese Culture
      • Applied Culturology
      • Other Cultures
      • 中文
      • Pусский язык
    • Thư Viện Số (Sách - Ảnh - Video)
      • Tủ sách Văn hoá học
      • Thư viện ảnh
      • Thư viện video
    • Các nhà văn hóa học nổi tiếng
  • Tiện ích
    • Dịch vụ Văn hóa học
    • Dịch vụ ngoài VHH
    • Trợ giúp vi tính
    • Từ điển Văn hóa học
    • Thư viện TT và Khoa
    • Tổng mục lục website
    • Tủ sách VHH Sài Gòn
    • Giải đáp thắc mắc
  • Thư giãn VHH
    • Văn chương Việt Nam
    • Văn chương nước ngoài
    • Nghệ thuật Việt Nam
    • Nghệ thuật thế giới
    • Hình ảnh vui
    • Video vui
  • Diễn đàn
  • Liên hệ
  • Trang chủ
  • Nghiên cứu
  • Tài liệu tiếng nước ngoài
  • Applied Culturology
Saturday, 30 July 2011 23:57

A Brief History of Multicultural Education

Người post bài:  Bach Thu Hien

Additional Info

  • Tiêu đề:

    A BRIEF HISTORY OF MULTICULTURAL EDUCATION

  • Tác giả:

    Paul C. Gorski 

  • Chức danh:

    (Hamline University)

A Brief History of Multicultural Education

As conceptualizations of multicultural education evolve and diversify, it is important to revisit its historical foundation -- the roots from which it sprang. What did the earliest forms of multicultural education look like and what social conditions gave rise to them? What educational traditions and philosophies provided the framework for the development of multicultural education? How has multicultural education changed since its earliest conceptualization? The answers to these questions provide an important contextual grounding for understanding the various models of multicultural education evolving today.

The historical roots of multicultural education lie in the civil rights movements of various historically oppressed groups. Many trace the history of multicultural education back to the social action of African Americans and other people of color who challenged discriminatory practices in public institutions during the civil rights struggles of the 1960s (Banks, 1989; Davidman & Davidman, 1997). Among those institutions specifically targeted were educational institutions, which were among the most oppressive and hostile to the ideals of racial equality. Activists, community leaders, and parents called for curricular reform and insisted on a reexamination of hiring practices. Both, they demanded, should be more consistent with the racial diversity in the country.In the late 1960s and early 1970s, the women's rights movement joined this push for education reform. Women's rights groups challenged inequities in employment and educational opportunities as well as income, identifying education as a primary contributing factor in institutionalized and systemic sexism. Feminist scholars and other women activists, like groups of color before them, insisted on curricula more inclusive of their histories and experiences. They challenged the discrepancy low number of female administrators relative to the percentage of female teachers (Banks, 1989).Sensing progress -- if only slight -- by groups of color and women in their struggles for human rights and social and educational change into the early 1970s, other traditionally oppressed groups found growing support and energy for their movements. Through the 1970s, gay and lesbian groups, the elderly, and people with disabilities organized visible and powerful pushes for sociopolitical and human rights.As K-12 schools, universities, and other educational institutions and organizations scrambled to address the concerns of these and other historically marginalized groups, a host of programs, practices, and policies emerged, mostly focused on slight changes or additions to traditional curriculum. Together, the separate actions of these various groups who were dissatisfied with the inequities of the education system, along with the resulting reaction of educational institutions during the late 1960s and 1970s, defined the earliest conceptualization of multicultural education.The 1980s saw the emergence of a body of scholarship on multicultural education by progressive education activists and researchers who refused to allow schools to address their concerns by simply adding token programs and special units on famous women or famous people of color. James Banks, one of the pioneers of multicultural education, was among the first multicultural education scholars to examine schools as social systems from a multicultural context (1981). He grounded his conceptualization of multicultural education in the idea of “educational equality.” According to Banks, in order to maintain a “multicultural school environment,” all aspects of the school had to be examined and transformed, including policies, teachers' attitudes, instructional materials, assessment methods, counseling, and teaching styles (1981; 1989).By the middle and late 1980s, other K-12 teachers-turned-scholars including Carl Grant, Christine Sleeter, Geneva Gay, and Sonia Nieto provided more scholarship in multicultural education, developing new, deeper frameworks that were grounded in the ideal of equal educational opportunity and a connection between school transformation and social change. In order to move beyond slight curricular changes, which many argued only further differentiated between the curricular “norm” and the marginalized “other,” they built on Banks's work, examining other structural foundations of schools and how these contributed to educational inequities. Tracking, culturally oppressive teaching approaches, standardized tests, school funding discrepancies, classroom climate, discriminatory hiring practices, and other symptoms of an ailing and oppressive education system were exposed, discussed, and criticized.Meanwhile, the cultural landscape of the United States continued to become less visibly white Christian and more visibly rich with cultural, racial, ethnic, and religious diversity, underscoring the necessity for everyone to develop a set of skills and knowledge that the present system was failing to provide all students. These included creative and critical thinking skills, intercultural competence, and social and global awareness. The education system was not only plagued by unequal treatment of traditionally oppressed groups, but was also ill-equipped to prepare even the most highly privileged students to competently participate in an increasingly diverse society.So as the 1980s flowed into the final decade of the twentieth century, multicultural education scholars refocused the struggle on developing new approaches and models of education and learning built on a foundation of social justice, critical thinking, and equal opportunity. Educators, researchers, and cultural theorists began to further deconstruct traditional models in both the K-12 and higher education arenas from a multicultural framework. Joel Spring, Peter McLaren, Henry Giroux, and others contributed to a new body of critical sociocultural criticism of educational institutions within the context of larger societal and global dimensions of power, privilege, and economics, and the intersections of these. What started as small curricular shifts and additions has become a framework for reexamining both schools and society from a progressive and transformative framework. For example, Ovando and McLaren (2000, p. xix) point out thatas long as we continue to operate within the existing capitalist social relations of the larger society, there is good reason to believe that racism and social injustice will continue to pose a serious threat to democracy and that the dream of social equality will remain largely unrealized.So, while work continues toward school transformation, the emerging conceptualizations of multicultural education stress that this work must be understood relative to the social and political structures that currently control education in the United States, and that the two are intrinsically linked. Multicultural education, in its determination to address the ills and shortcomings of the current education system, can be a starting point to eliminating inequities in society.Today, literally dozens of models and frameworks for multicultural education exist. While theory and scholarship has moved from small curricular revisions to approaches that call for full transformations of self, schools, and society, many implementations of multicultural education still begin with curricular additions of diverse sources. But with a fuller understanding of the roots of the movement, we are better equipped to follow the transformative path laid by many educators, activists, and scholars. And it is important to remember that multicultural education is a relatively new concept that will continue to change to meet the needs of a constantly changing society.

References

Banks, J. (1989). Multicultural education: Characteristics and goals. In J. Banks & C. Banks (Eds.), Multicultural education: Issues and perspectives. Boston: Allyn and Bacon.

Banks, J. (1981). Education in the 80s: Multiethnic education. Washington, D.C.: National Education Association.

Davidman, L., & Davidman, P. (1997). Teaching with a multicultural perspective: A practical guide. New York: Longman.

Ovando, C., & McLaren, P. (2000). Cultural recognition and civil discourse in a democracy. In Ovando & McLaren (Eds.), The politics of multiculturalism and bilingual education: Students and teachers caught in the cross fire. Boston: McGraw-Hill.

http://www.edchange.org/multicultural/papers/edchange_history.html

Lên trên

Cùng chủ đề

  • Baidyanath Saraswati. Cultures and Development

  • Simon Marginson. The Rise of the Global University

  • Néstor Garcia Canclini. How Digital Convergence is Changing Cultural Theory

  • Ram Papat. Cultural heritage, cultural empowerment and development

  • Nguyen Khanh Linh, Jack D. Harris. Vietnamese masculinity and gender relations

Thông báo

Tư vấn khoa học và kỹ năng nghiên cứu…

Tủ sách văn hoá học Sài Gòn

  • Thư viện ảnh
  • Thư viện video
  • Tủ sách VHH

Phóng sự ảnh: Toạ đàm khoa học: Xây dựng…

Hình ảnh văn hóa Tết xưa (sưu tầm)

Phóng sự ảnh: Lễ hội truyền thống VHH 2011

Phóng sự ảnh Lễ hội truyền thống VHH 2010

Thành phố Sankt-Peterburg, Nga

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi 2

Tranh Bùi Xuân Phái

Bộ tem tượng Phật chùa Tây Phương

Bộ ảnh: Đá cổ Sapa

Bộ ảnh: Phong cảnh thiên nhiên

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi

"Biển, đảo Việt Nam - Nguồn cội tự bao đời":…

Con dê trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Văn hóa Tết ở Tp.HCM (Chương trình truyền…

Văn hóa Tp. HCM: Một năm nhìn lại và động…

Phong tục Tết cổ truyền của người Nam Bộ

Bánh tét và Tết phương Nam

Con ngựa trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Điện Biên Phủ - Cuộc chiến giữa hổ và voi

Nhìn lại toàn cảnh thế giới từ 1911-2011…

Tọa độ chết - một bộ phim Xô-Việt xúc động…

Video: Lễ hội dân gian Việt Nam

Văn hoá Việt từ phong tục chúc Tết

Văn hoá Tết Việt qua video

Tết ông Táo từ góc nhìn văn hoá học

“Nếp nhà Hà Nội” trên “Nhịp cầu vàng”: tòa…

Văn hóa Thăng Long - Hà Nội qua video: từ…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Xem phim “Tử Cấm…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Người Thăng Long…

Phim "Chuyện tử tế" – tập 2 (?!) của “Hà…

Default Image

Hướng về 1000 năm TL-HN: "Chuyện tử tế" -…

Sách “Di sản Ấn Độ trong văn hóa Việt Nam”

Nguyễn Văn Bốn. Tín ngưỡng thờ Mẫu của người…

Sách: Quản lý và khai thác di sản văn hóa…

Hồ Sĩ Quý. Con người và phát triển con người

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 3

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 2

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 1

Hồ Sỹ Quý. Tiến bộ xã hội: một số vấn đề về…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á (Phụ…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Hồ Sĩ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Sách: Chuyên đề Văn hoá học

Sách: Một số vấn đề về hệ giá trị Việt Nam…

FitzGerald. Sự bành trướng của Trung Hoa…

Hữu Đạt. Đặc trưng ngôn ngữ và văn hoá giao…

Sống chụ son sao (Tiễn dặn người yêu)

Gs. Mai Ngọc Chừ. Số phận & Tâm linh

Trần Văn Cơ. Những khái niệm ngôn ngữ học…

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 3 - hết)

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 2)

Các nhà VHH nổi tiếng

Julian Haynes Steward

Wen Yi'duo (Văn Nhất Đa)

Leslie Alvin White

Huang Wen'shan (Hoàng Văn Sơn)

Radcliff-Brown, Alfred Reginald

Sapir, Edward

Margaret Mead

Thăm dò ý kiến

Bạn thích cuốn "Cơ sở văn hoá VN" của tác giả nào nhất?

Chu Xuân Diên - 4.8%
Lê Văn Chưởng - 0.9%
Trần Diễm Thuý - 1%
Trần Ngọc Thêm - 37.4%
Trần Quốc Vượng - 53%
The voting for this poll has ended on: 26 06, 2020

Tổng mục lục website

tong muc luc

Tủ sách VHH Sài Gòn

tu sach VHH SG

Thống kê truy cập

  • Đang online :
  • 104
  • Tổng :
  • 3 8 1 8 0 7 4 4
  • Đại học quốc gia TPHCM
  • Đại học KHXH&NV
  • Tran Ngoc Them
  • T.c Văn hóa-Nghệ thuật
  • Tc VHDG
  • Viện NCCN
  • Khoa Văn hóa học
  • Khoa Đông phương học
  • Phòng QLKH
  • Khoa Việt Nam học
  • Khoa Hàn Quốc học
  • BM Nhật Bản học
  • Khoa Văn học - Ngôn ngữ
  • Khoa triết học
  • Khoa Quan hệ quốc tế
  • Khoa Xã hội học
  • Bảo tàng Lịch sử - Văn hóa
  • viettems.com
  • myfaifo.com
Previous Next Play Pause

vanhoahoc.vn (các tên miền phụ: vanhoahoc.edu.vn ; vanhoahoc.net)
© Copyright 2007-2015. Bản quyền thuộc Trung tâm Văn hóa học Lý luận và Ứng dụng, Trường Đại học KHXH & NV - ĐHQG Tp. HCM
ĐT (028) 39104078; Email: ttvanhoahoc@hcmussh.edu.vn; ttvanhoahoc@gmail.com. Giấy phép: số 526/GP-BC, do Bộ Thông tin và Truyền thông cấp ngày 27-11-2007
Ghi rõ nguồn vanhoahoc.vn khi phát hành lại các thông tin từ website này.

Website được phát triển bởi Nhà đăng ký tên miền chính thức Việt Nam trực thuộc Trung Tâm Internet VNNIC.

Applied Culturology