logo

  • Trang chủ
  • Giới thiệu
    • Thư ngỏ
    • Khái quát về Trung tâm
    • Nhân lực Trung tâm
      • Thành viên Trung tâm
      • Cộng tác viên
    • Giới thiệu Khoa Văn hóa học
      • Khái quát về Khoa
      • Nhân lực của Khoa
  • Tin tức
    • Tin nhà (Trung tâm)
    • Tin ngành
    • Tin liên quan
  • Đào tạo - Huấn luyện
    • Các chương trình
    • Tổ chức và Hiệu quả
    • Đào tạo ở Khoa VHH
      • Chương trình đào tạo
      • Kết quả đào tạo
  • Nghiên cứu
    • Lý luận văn hóa học
      • LLVHH: Những vấn đề chung
      • VHH: Phương pháp nghiên cứu
      • VHH: Các trường phái - trào lưu
      • Loại hình và phổ quát văn hóa
      • Các bình diện của văn hóa
      • Văn hóa học so sánh
      • Vũ trụ quan phương Đông
      • Văn hóa và phát triển
      • VHH và các khoa học giáp ranh
    • Văn hóa Việt Nam
      • VHVN: Những vấn đề chung
      • Văn hóa cổ-trung đại ở Viêt Nam
      • Văn hóa các dân tộc thiểu số
      • Văn hóa Nam Bộ
      • Văn hóa nhận thức
      • Văn hóa tổ chức đời sống tập thể
      • Văn hóa tổ chức đời sống cá nhân
      • Văn hóa ứng xử với môi trường tự nhiên
      • Văn hóa ứng xử với môi trường xã hội
    • Văn hóa thế giới
      • VH Phương Đông: Những vấn đề chung
      • VH Phương Tây: Những vấn đề chung
      • Quan hệ văn hóa Đông - Tây
      • Văn hóa Trung Hoa và Đông Bắc Á
      • Văn hóa Đông Nam Á
      • Văn hóa Nam Á và Tây Nam Á
      • Văn hóa châu Âu
      • Văn hóa châu Mỹ
      • Văn hóa châu Phi và châu Úc
    • Văn hóa học ứng dụng
      • VHƯD: Những vấn đề chung
      • VHH nghệ thuật
      • Văn hóa đại chúng
      • Văn hóa giao tiếp
      • Văn hóa du lịch
      • Văn hóa đô thị
      • Văn hóa kinh tế
      • Văn hóa quản trị
      • Văn hóa giáo dục - khoa học
    • Tài liệu phổ cập VHH
      • Văn hóa Việt Nam
      • Văn hóa thế giới
      • VHH ứng dụng
    • Tài liệu tiếng nước ngoài
      • Theory of Culturology
      • Vietnamese Culture
      • Applied Culturology
      • Other Cultures
      • 中文
      • Pусский язык
    • Thư Viện Số (Sách - Ảnh - Video)
      • Tủ sách Văn hoá học
      • Thư viện ảnh
      • Thư viện video
    • Các nhà văn hóa học nổi tiếng
  • Tiện ích
    • Dịch vụ Văn hóa học
    • Dịch vụ ngoài VHH
    • Trợ giúp vi tính
    • Từ điển Văn hóa học
    • Thư viện TT và Khoa
    • Tổng mục lục website
    • Tủ sách VHH Sài Gòn
    • Giải đáp thắc mắc
  • Thư giãn VHH
    • Văn chương Việt Nam
    • Văn chương nước ngoài
    • Nghệ thuật Việt Nam
    • Nghệ thuật thế giới
    • Hình ảnh vui
    • Video vui
  • Diễn đàn
  • Liên hệ
  • Trang chủ
  • Nghiên cứu
  • Tài liệu tiếng nước ngoài
  • Vietnamese Culture
Sunday, 10 May 2009 16:14

Janet Tu. Nutrition and Fasting in Vietnamese Culture

Người post bài:  TT VHH

 

 

NUTRITION AND FASTING IN VIETNAMESE CULTURE

Janet Tu

Information for the following was compiled from interviews with a hospital outpatient community nutritionist; a community health clinic nutritionist/registered dietician; a community clinic physician's assistant who was a physician in Vietnam; and a 46-year-old Vietnamese immigrant mother of two.

 

 

The Vietnamese Diet

The traditional Vietnamese diet is healthy. Meals emphasize rice, vegetables and fish, and cooking methods often involve steaming or stir-frying.

Rice is the staple of the diet, consumed in some form in almost every meal. For Vietnamese adults, all three meals of the day may consist of steamed rice with side dishes of vegetables or fish or meat. Variations on steamed rice include congee - rice gruel; rice vermicelli topped with ground pork, bean sprouts, mint or basil; and pho - rice noodle soup made with beef or chicken broth and slices of meat, garnished with bean sprouts and basil.

Pho is sometimes eaten for breakfast. Also popular are salty cakes made of rice flour with minced pork and dried shrimp. The more Americanized Vietnamese may eat breakfasts of oatmeal or French bread with jam and tea. Lunch might consist of bahn mi, a sandwich of carrots, cilantro, onions and daikon with pork or chicken on a French roll; or rice vermicelli; or pork and vegetables wrapped in thin rice-paper wrappers. Dinner is almost always rice, plus a few steamed or stir-fried dishes, typically including vegetables and either fish or pork.

Fish is the most common protein in the Vietnamese diet. They prepare fish in a variety of ways: steamed, sauteed, fried. In the U.S., where meat is cheaper than in Vietnam, pork and chicken are also popular. Common vegetables include cabbage, gai lan (Chinese broccoli), mustard greens, collard greens and cucumbers.

The most common condiment [['kɔndimənt]: ĐỒ GIA VỊ] is nuoc mam - fish sauce (made from salted and fermented anchovies), used in Vietnamese cooking much as Americans would use salt or Chinese would use soy sauce. Most also use MSG in their cooking.

Many Vietnamese lack calcium since sources such as milk, dairy products and soy products are not part of the diet. (Vietnamese of Chinese descent, however, may eat tofu and other soy products.) Further, many Vietnamese adults are lactose intolerant. Most Vietnamese children growing up in the U.S., however, drink milk.

Vietnamese in America may be susceptible to weight gain, high cholesterol and diabetes. Vietnamese desserts often include coconut milk and coconut oil - high in saturated fat. Vietnamese with diabetes may not realize that an excess of sweets can make their illness difficult to control. Vietnamese in the U.S. also tend to increase their meat consumption. Pork and chicken is cheaper here than in Vietnam. Many think of meat as more nutritious than other foods, and don't regard fish and vegetables as particularly nutritious. Further, if a Vietnamese patient already has diabetes, it may be difficult to change their diet, since rice - which converts to sugar and elevates blood sugar - is such a staple of the diet.

The Vietnamese diet can be high in sodium, with its reliance on fish sauce and MSG as common condiments, and low in fiber (with its lack of whole grains).

Nutrition Through the Ages

Pregnant Vietnamese women typically eat a healthy diet, although health care workers should make sure they are getting enough calcium. Vietnamese women tend to not breast feed their babies, or breast feed them for less than six months, believing that formula is more nutritious for their infants. Some Vietnamese may bottle feed infants for longer than six months. Many Vietnamese women believe that breast-feeding will cause their breasts to sag. Providers may want to educate patients on the benefits of breast feeding.

Infants are typically introduced to solid foods around the sixth month, when they are given thin rice gruel. Minced meat or vegetables are gradually introduced into the thin congee around the ninth month. More solid food - vegetables, fruits, small pieces of tender meat - are given typically after the baby turns 1.

Health care workers should keep an eye on overweight tendencies in children. In Vietnamese culture, chubby children are considered healthy and a sign of prosperity. Vietnamese parents may also want to spoil their children by taking them to fast-food restaurants - sometimes daily. They may not realize that fast food may contribute to weight gain. Vietnamese children and teenagers in the U.S. tend to eat a more Americanized diet: cereal for breakfast; pizzas and hamburgers.

The elderly - especially those who have trouble chewing or have digestive difficulties - typically stick to a diet emphasizing congee and soup.

Fasting

Fasting is most often used in Vietnamese culture when people are sick. When they're sick, many Vietnamese believe it's best to drink only hot water and eat thin rice gruel (rice and water with a little salt), in order to give their digestive systems a rest. Health care providers may want to make sure that sick patients are getting enough nutrition.

The only other time fasting is used in Vietnamese culture is for religious reasons. Vietnamese Buddhists - depending on how strict they are - may adhere to restrictions such as abstaining from meat on Wednesdays and Fridays, or even follow vegetarian diets. Strict Vietnamese Catholics will adhere to Catholic dietary rituals, such as those during Lent. Fasting among Vietnamese in America, however, is not common.

Vietnamese Attitudes Toward Nutrition and Medicine

Many Vietnamese - especially of the older generation - believe in the Chinese yin/yang categorization of food, in which foods are considered either yang - "hot," or yin - "cold." In this system, "hot" foods such as mango, beef and garlic, may lead to an excess of heat in the body, causing ailments such as pimples, nosebleeds and rashes. Overconsumption of "cold" foods such as melons, greens or pork, may lead to chilliness, abdominal pain or diarrhea. They believe that sickness arises when the body's yin/yang balance is off, and will try to remedy the imbalance by eating the appropriate hot or cold food. According to the yin/yang system, in the first month after a Vietnamese woman has a baby, she shouldn't have any cold foods.

Vietnamese also believe that specific foods have medicinal value. They believe that mung beans, when ground with water into a paste, can neutralize food. They also believe that mung beans and green beans interfere with Western and Eastern medication. Vietnamese also believe that bitter melon is helpful for controlling high blood pressure.

Nguồn: http://ethnomed.org

Lên trên

Cùng chủ đề

  • Vietnamese Seas and Islands: Their Long-Established Roots

  • Han Xiaorong. The Present Echoes of the Ancient Bronze Drum

  • Vietnamese Taoism

  • Vũ Khiêu. Vietnam through Dialogue among Civilizations

  • Esmond D. Smith Jr. and Cuong Pham. Doing Business in Vietnam

Thông báo

Tư vấn khoa học và kỹ năng nghiên cứu…

Tủ sách văn hoá học Sài Gòn

  • Thư viện ảnh
  • Thư viện video
  • Tủ sách VHH

Phóng sự ảnh: Toạ đàm khoa học: Xây dựng…

Hình ảnh văn hóa Tết xưa (sưu tầm)

Phóng sự ảnh: Lễ hội truyền thống VHH 2011

Phóng sự ảnh Lễ hội truyền thống VHH 2010

Thành phố Sankt-Peterburg, Nga

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi 2

Tranh Bùi Xuân Phái

Bộ tem tượng Phật chùa Tây Phương

Bộ ảnh: Đá cổ Sapa

Bộ ảnh: Phong cảnh thiên nhiên

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi

"Biển, đảo Việt Nam - Nguồn cội tự bao đời":…

Con dê trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Văn hóa Tết ở Tp.HCM (Chương trình truyền…

Văn hóa Tp. HCM: Một năm nhìn lại và động…

Phong tục Tết cổ truyền của người Nam Bộ

Bánh tét và Tết phương Nam

Con ngựa trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Điện Biên Phủ - Cuộc chiến giữa hổ và voi

Nhìn lại toàn cảnh thế giới từ 1911-2011…

Tọa độ chết - một bộ phim Xô-Việt xúc động…

Video: Lễ hội dân gian Việt Nam

Văn hoá Việt từ phong tục chúc Tết

Văn hoá Tết Việt qua video

Tết ông Táo từ góc nhìn văn hoá học

“Nếp nhà Hà Nội” trên “Nhịp cầu vàng”: tòa…

Văn hóa Thăng Long - Hà Nội qua video: từ…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Xem phim “Tử Cấm…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Người Thăng Long…

Phim "Chuyện tử tế" – tập 2 (?!) của “Hà…

Default Image

Hướng về 1000 năm TL-HN: "Chuyện tử tế" -…

Sách “Di sản Ấn Độ trong văn hóa Việt Nam”

Nguyễn Văn Bốn. Tín ngưỡng thờ Mẫu của người…

Sách: Quản lý và khai thác di sản văn hóa…

Hồ Sĩ Quý. Con người và phát triển con người

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 3

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 2

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 1

Hồ Sỹ Quý. Tiến bộ xã hội: một số vấn đề về…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á (Phụ…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Hồ Sĩ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Sách: Chuyên đề Văn hoá học

Sách: Một số vấn đề về hệ giá trị Việt Nam…

FitzGerald. Sự bành trướng của Trung Hoa…

Hữu Đạt. Đặc trưng ngôn ngữ và văn hoá giao…

Sống chụ son sao (Tiễn dặn người yêu)

Gs. Mai Ngọc Chừ. Số phận & Tâm linh

Trần Văn Cơ. Những khái niệm ngôn ngữ học…

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 3 - hết)

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 2)

Các nhà VHH nổi tiếng

Julian Haynes Steward

Wen Yi'duo (Văn Nhất Đa)

Leslie Alvin White

Huang Wen'shan (Hoàng Văn Sơn)

Radcliff-Brown, Alfred Reginald

Sapir, Edward

Margaret Mead

Thăm dò ý kiến

Bạn thích cuốn "Cơ sở văn hoá VN" của tác giả nào nhất?

Chu Xuân Diên - 4.8%
Lê Văn Chưởng - 0.9%
Trần Diễm Thuý - 1%
Trần Ngọc Thêm - 37.4%
Trần Quốc Vượng - 53%
The voting for this poll has ended on: 26 06, 2020

Tổng mục lục website

tong muc luc

Tủ sách VHH Sài Gòn

tu sach VHH SG

Thống kê truy cập

  • Đang online :
  • 104
  • Tổng :
  • 3 8 2 6 5 2 2 9
  • Đại học quốc gia TPHCM
  • Đại học KHXH&NV
  • Tran Ngoc Them
  • T.c Văn hóa-Nghệ thuật
  • Tc VHDG
  • Viện NCCN
  • Khoa Văn hóa học
  • Khoa Đông phương học
  • Phòng QLKH
  • Khoa Việt Nam học
  • Khoa Hàn Quốc học
  • BM Nhật Bản học
  • Khoa Văn học - Ngôn ngữ
  • Khoa triết học
  • Khoa Quan hệ quốc tế
  • Khoa Xã hội học
  • Bảo tàng Lịch sử - Văn hóa
  • viettems.com
  • myfaifo.com
Previous Next Play Pause

vanhoahoc.vn (các tên miền phụ: vanhoahoc.edu.vn ; vanhoahoc.net)
© Copyright 2007-2015. Bản quyền thuộc Trung tâm Văn hóa học Lý luận và Ứng dụng, Trường Đại học KHXH & NV - ĐHQG Tp. HCM
ĐT (028) 39104078; Email: ttvanhoahoc@hcmussh.edu.vn; ttvanhoahoc@gmail.com. Giấy phép: số 526/GP-BC, do Bộ Thông tin và Truyền thông cấp ngày 27-11-2007
Ghi rõ nguồn vanhoahoc.vn khi phát hành lại các thông tin từ website này.

Website được phát triển bởi Nhà đăng ký tên miền chính thức Việt Nam trực thuộc Trung Tâm Internet VNNIC.

Vietnamese Culture